lördag 20 april 2013

70-tal jag inte förstår...


Jag är inte så överentusiastiskt förtjust i ALLT 70-tal, tro det eller ej. 
Här kommer jag att visa och fylla på med de delar av det här fantastiska årtiondet, som jag faktiskt inte förstår. Alls. Men vem vet, jag kanske kan komma att ändra mig, när det gäller vissa saker?


Josefssons, hösten 1973
Här känner jag inte att just flugan är det största problemet med mannen till höger, men den är ju inte snygg den heller. Mustaschen? Jag förstår den inte. 
Det kan passa att lyssna på "Han med mustaschen" med Thore Callmars Orkester nu. Men det är förstås helt frivilligt.


Förklädena på den här bilden tycker jag är riktigt snygga. Vad jag inte förstår är, nu när de tagit på sig förklädena och ska ha mysigt och laga mat tillsammans, var killen till vänster verkligen tvungen att tända cigarillen just nu, och måste han vara så sur??

Här är vi inne på barnkläder och bläddrar. Det dyker upp en enda vuxen bland de här sidorna, och det är förstås för att det finns vuxenstorlekar av den här fina "Team Sweden"-tröjan. Så tittar man lite närmare. Samma kille som på förra bilden, och han röker IGEN! På barnsidorna dessutom! Först i köket, och sen ihop med "sonen"?!

Underkläder jag inte förstår


"Tuffaste minikalsongen!? Med fräckt giraffhuvud fram. Den borde Du ha." 
Ja, vad säger man..? Jag säger tack men nej tack, och det hoppas jag att sambon säger också. 
Nej - jag förstår inte!




Från minikalsong till JÄTTEKALSONG.
De är verkligen så enormt höga, och så enormt uppdragna! Och det har jag lite svårt att förstå.


Här kommer damunderkläder som jag har väldigt svårt att förstå. Fortfarande Josefssons, hösten 1973.
"Kul och jättefräckt underset av mjuk och följsam bomull. Lättskött och bra.  Behå med roliga ögon har elastiskta kant- och axelband och knäppning bak. Trosa med stor mun har vackra, elastiska kantband med dubbel gren." Kostar 13.75. Munnen och ögonen är inte ens i samma skala, och uppå allt obegripligt, sitter det inte en cigarett i munnen på trosan också?!



Så har vi kommit till leksaksavdelningen i katalogen. och vad säljer man här mitt ibland dockor och trehjulingar? Jo men självklart; 
"Uppblåsbara, jättestora plastflaskor med spritetiketter. Höjd ca 70 cm." Säljes med märkena "Harper", "Rare", "White Label" och "Seagram". 9.95 kr styck.

Jag vet inte, jag kanske är fånig, men jag tycker det känns som att de har hamnat lite fel?




Samma sida som ovan. Här säljer de den klassiska åsnan: 
"Skämtsamt cigarettskrin i form av en pack-åsna som vid ett lätt tryck på öronen distribuerar cigaretten bakvägen. Detaljutförande i konstmaterial". 
Pris: 11.95.
Och inte bara åsnan här, utan även den lysande pinuppan av hudfärgad plast, som drivs av ett batteri. 7.95 kostar den. Och jag klagar inte på produkten här, utan VAR man har placerat den i själva katalogen. Det är det jag inte förstår.






 I Ellos katalog från 1976 och Ellos från 1977-78 finns det också exempel på några saker jag har svårt att förstå...
Fler herrkalsonger med festligt mönstertryck. Hur kom de på allt?

 "KALSONGER av bomullstrikå med fototryckt, raffigt motiv"
Jag kommer ihåg de här från 70-talet, då jag storögd och förundrad beskådade dessa RAFFIGA kalsonger som fanns i katalogen.

Här, ett par stiliga herrar som småpratar i en gränd nånstans. Snygga kläder, visst. Men...
Jag kommer att tänka på Velvet Undergrounds "I'm Waiting for the Man".
Fråga mig inte varför. Bra låt i alla fall. Och bra band.
I vilket fall kan jag inte låta bli att undra hur de diskuterade under fotosessionen.
En komposition jag har svårt att förstå.
Finns det inte många andra sätt att visa två par jeans på?
Se hur mannen i grönt, han med mustaschen, försöker komma lite närmare mannen i blått. Och mannen i blått liksom sätter ut armbågen. Som för att inte få honom (mustaschmannen) för nära. Det där med bildkompositionen igen. Hur de visar upp kreationerna. Klurigt.

Samma herrar igen. Och det där med hur byxorna satt i grenen.


Så har vi den här stackarn. Så ensam, lessen och utstött, trots att han har precis likadana kläder som de två männen han ser upp till, och som han allra helst vill vara bästa vän med. De bara står där och tisslar och tasslar. Det gör de säkert alltid. Bara de två.

Varför står de och fryser ute på gräsmattan, och varför är de två fröknarna till vänster så sura, när hon till höger skrattar så glatt? De står liksom bara där och tittar surt på henne och hennes baby-doll av skir nyloncharmeuse, för 49.90. Så missunsamma de tycks vara.

 Gardiner jag lovar att inte sätta upp hemma. Samma sak med bilden nedan. Förstår dem inte.

Är det någon som förstår den här reklamen? Kändes det som en bra idé, detta? Utropade alla på reklamfirman i kör; "Där har vi den!!"??

Det kommer mera...

2 kommentarer:

  1. Hej, jag heter Lenn och jag är den blonda killen från Ellos katalogen med Jeansen i gränden som du säger. Mannen med mustachen bredvid mig är den då kände modedesignen Sighsten Herrgård. Vi plåtade den här katalogen i Agadir ,Marocco. Jag blev sjuk och kom hem till Sverige i ambulans. Hade åkt på nån salmonella infektion. Jag vägde 60 kilo när jag kom in på sjukhuset och hade förlorat mycket vätska.Inget roligt minne. Jag och Sighsten delade rum på hotellet och han förförde mig,men inte mot min vilja,he he. Kolla upp Sighsten under 70 talets mode i Sverige.Själv är jag nu en pensionär ,och bor i Aten Grekland sen många år tillbaka. Kul att se gamla bilder och minnas lite. Tack för titten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen hej Lenn, så fantastiskt kul att du skrev och berättade mer!
      Så trist att du blev sjuk, förstår att just det inte var ett trevligt minne! Men det kanske vägdes upp av de trevligare minnena. :-)
      Jag känner förstås till Sighsten Herrgård, men hade ingen aning om att det var han i katalogen då jag bloggade för...sju år sen blir det väl. Men det blev ju såklart ännu roligare med mer fakta kring dem!
      Ser att det var rätt länge sen du skrev nu, men jag får inga notiser då det kommenteras i bloggen längre. Men som sagt, jättekul att du skrev! Tack!
      /Beth

      Radera