fredag 9 augusti 2013

Senaste fynden och sånt jag kommer att tänka på...


Vid dagens besök på röda korset i Bollnäs, köpte jag dehär fyra fina fynden för endast 18 kronor! För allt alltså. Den vändbara mössan som låg i en låda med en massa andra vinterplagg, känner jag mig alldeles särskilt nöjd med, eftersom jag alldeles nyligen har haft det just här mönstret med kronorna på hjärnan (se förra inlägget). 



Staffordshiremuggen kostade bara en krona, och jag gillar verkligen deras 70-talsmuggar. Jag har redan två med ett helt annat mönster, som jag vill hitta fler av (lika som vi hade som barn), men kunde ju inte låta bli att köpa den här!

Kerstin Thorvalls "Peter möter Cecilia", som jag hittade på bokavdelningen, har jag inte läst eller sett förr, men jag tycker mycket om hennes illustrationer, så den måste jag också köpa. 

Jag har kvar en annan barnbok av Kerstin Thorvall, som vi läste hemma då vi var barn. "Mamma var är du?", som handlar om när en fembarnsmamma får nog av barnens bråk och tjat, och gömmer sig under täcket i sovrummet. Det slutar gott med att alla barnen fixar kaffe och kakor till mamman och sjunger "Ja må hon leva". Sen sitter hela gänget i sängen och mumsar, och alla är glada igen.

Sen var det den här sparbössan, en helt utrotad sak som nog aldrig kommer tillbaka igen, nämligen den som hängde i närheten av telefonen, den man la telefonpengarna i. Om man lånade någons telefon skulle man gärna lämna en slant i bidrag, och förmodligen hade ungdomarna i huset anledning att bidra till telefonkassan också. Dyrast blev det med rikssamtal, förstås.

Så kommer jag genast att tänka på vad jag saknar den fasta telefonen vi sa upp för nåt år sen. Det är ju bara att erkänna att vi inte hade någon större användning av dem längre, men jag tycker verkligen att det är fint med en hederlig gammal telefon ståendes - en som går att använda!

När vi bestämde oss för att säga upp vår fasta telefoni här hemma, gjorde jag illustrationen här nedan. Precis så kändes det.
Vill du se fler illustrationer som handlar om hur det kan vara här i livet, kan du klicka här: https://www.facebook.com/livetenligtBeth
Nu har telefonerna förpassats till hyllan och blivit prydnad. Det känns inte helt bra, men det får vara så. 
Såhär ser muggen ut som jag vill ha fler av, så har du en eller några över, är jag intresserad!

Nu blir det reklam:

Kontakta mig gärna om du hittar sakfel, eller vill komplettera med kul fakta! Skriv till: hanssonbeth@gmail.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar