tisdag 5 november 2013

Hemma hos oss, Köket

Foto: Katarina Hansson, för Hälsingetidningars Hus & Hem-bilaga
När vi flyttade in i huset hade vi redan köpt den här fantastiska köksmöbeln, som tillhört svågern Kristians farmor och farfar i Arbrå. Jag ville ha en tapet som passade ihop med stolarna, och hittade två tapeter både jag och Jocke gillade på interiör1900. 
Vi hade lite svårt att bestämma oss, så det fick bli en omröstning bland vännerna på FaceBook. Den högra vann, och det blev ju helt rätt!
Köket verkar ha haft mörkgröna väggar från början. Det var i alla fall vad som kom fram under tidigare tapetlager. Förr fanns det också ett barkök, som jag gissar att det togs bort nån gång på 80-talet. Jag hade gärna haft ett sånt, men man kan inte få allt! I källaren stod en snygg brun frys från Electrolux då vi flyttade in, så det är lätt att gissa att kyl och frys var bruna i det gamla barköket. Jag skulle gärna vilja ha brun kyl och frys nu också! 
En passande reklam från just Electrolux kommer en bit ner: "En glad utmaning till alla fega kök".
Golvet i köket har nog varit med ett tag, och jag gissar att många skulle byta ut det, men det har vi inte känt behov av.
Det är inget större fel på det, så bättre att få det att passa in med resten än att kosta på ett nytt golv. 
Nedan: Kaklet vid spisen och diskbänken har säkert suttit där från början, och passar bra ihop med golvet, så det tänker vi förstås inte heller byta ut. 
I den gamla LUXUS-kaffeburken har sambon Jocke sitt snabbkaffe, och O'boy-burken används till just O'boy. NilsJohans blommiga Sallyburkar har jag hittat på Tradera.
Snurran som burkarna står på kommer från HammarPlast.

Den röda vattenkannan i hittade jag på en loppis på Stenegård i Järvsö i somras, och det var jättekul att upptäcka att precis en sån finns i Ellos katalog från 1973!

Modern VATTENKANNA av kraftig plast. Rymmer 1,7 liter.
Röd    Pr st 4.75
Ytterkrukorna i plast har jag köpt billigt på Röda Korset. Vi hade likadana hemma då jag var liten. De är omärkta, förutom en storleksmärkning under. Nån som vet mer om dem?
Glasburken, "Härtans gott", kommer i alla fall från Sea glasbruk, och ska ha ett korklock. De finns i både rött, orange, gult, vitt och blått, och kanske fler kulörer än så? 
Den lilabladiga blomman, Palettblad, syns ofta i inredningstidningar från 70-talet. Den är lätt att föröka med sticklingar, och finns att köpa som frö också, om man vill så.

En Stringhylla passar ju nästan överallt, och det är klart att vi också har en! 
En liten termossamling överst. Den gul/svarta TV-kannan var farmor och farfars en gång i tiden, och de andra två har jag köpt. En liten röd termos från 40-talet, som mamma hade med sig till skolan som barn, en skotskrutig som jag hittat på loppis, och så en orange och brun 70-talare, omärkt, men "Made in Sweden". Syns något bättre på bilden längst upp.
På mittenhyllan står kokböckerna tillsammans med en kakburk i papp, Noaks ark, "Barnkex i olika djurfigurer" från Göteborgs Kex. Vrider man på locket, kommer det fram olika djur i det runda "fönstret". Se bild en bit ner!
Jockes tre oöppnade Coca-Colaflaskor från 100-årsjubileet 1986 finns också på samma hylla, och även Ugglorna är Jockes. Den snygga brandgula Don Pedron fick jag köpa av kompisen Niklas.
På keramiktalvlan står det "Design Annika Kihlman".

Här på bilden till vänster säljs Don Pedro i Ellos katalog, 1973.

Don Pedro, enligt Wikipedia: 
Don Pedro är en kaffebryggare som använder sig av övertryck och undertryck för att brygga kaffet. I Sverige är Don Pedro ett varumärkesord för denna typ av bryggare.
Bryggaren består av två glaskärl, ett nedre och ett övre. Mellan dessa går det ett rör som också är försett med ett kaffefilter av metall. Vid bryggning tillsätts kaffepulver i det övre kärlet och vatten i det nedre. När vattnet kokas upp bildas ett övertryck i den undre behållaren, och vattnet trycks upp till den övre behållaren där det blandas med kaffepulvret. När bryggaren avlägsnas från värmekällan och den nedre behållaren kyls av uppstår ett undertryck, och kaffet sugs genom filtret tillbaka till det nedre glaskärlet.
Patent på denna metod togs på 1840-talet av en fransyska med namn Marie Fanny Amlene Massot av Lyon under namnet Madame Vassieux. År 1959 lanserades Don Pedro i Sverige som "Nilsjohan Don Pedro". Den blev mycket populär, både för smaken och dess underhållande bryggningsteknik. Tyvärr var glaskärlen ömtåliga och den övre behållaren var speciellt utsatt vid disk.
Noaks ark, "Barnkex i olika djurfigurer" från Göteborgs Kex.
Det kanske är lika bra att jag förklarar varför jag har en stor Raketost i köket också? 
Såhär är det. Jag var scenograf på Kilafors teaterförenings föreställning; "Tåget - hipp hipp Uran!", och i berättelsen ingick detta grymma förhörsredskap: RAKETOSTEN. Man placerade en person i denna, och hotade  att skära halsen av offret med ett snöre, precis så som man skar av osten med snöret på den gamla goda tiden. 
Jag målade ett stort plaströr, och på baksidan finns en öppning, så man kan gå in i den. Grym, men dekorativ!
Om du är nyfiken, finns det några fler bilder från föreställningen på min hemsida: www.bethhansson.se
Foto: Thomas Lothström.

Fler bilder från köket:
Kassettspelaren här närmast köpte Jocke på Tradera. Märket är UNISEF, från tidigt 1980-tal. 
På fönsterhyllan en samling Köksalmanack från 1960 och 70-talet (saknar 1972, 74, 76, 77 och 79), Idéböcker från ICA-förlaget och några av ICAförlagets "Stora boken om...". Trevligt att bläddra i vid köksbordet.
Kaffekopparna från Melitta (högst upp till höger) passar så fint ihop med Don Pedron! 
Klockan högst upp är så himla snygg, men den funkar inte längre! Den har tillhört svågerns farmor och farfar. COPAL quartz, står det på den. Den drivs (eller ska drivas) av ett stort batteri, och man ställer den genom att snurra på en "vev" på sidan. Tillverkad i Japan av Copal co ltd.
Pingvinerna kommer från Gefle Porslin (där mamma jobbade under en kort period i början av 60-talet), och är formgivna av Dorothy Clough
Sockerströaren i glas och orange plast köpte jag på Tradera, så det ska finns socker då far kommer på besök. Han är en av de få som vill ha socker i kaffet. 
Kryddburkarna har jag också köpt på Tradera. Det brukar dyka upp såna då och då där, har jag sett. JAR Made in Italy, står det under dem. 
De två stora salt- och pepparkvarnarna är också köpta på Tradera. Kommer från SEA Glasbruk AB, Kosta. Tyvärr blir det inte mycket peppar mald. Den funkar inte alls. Men saltkvarnen är helt okej.
Radion fanns på Röda Korset, och jag köpte den för 75 kr. Putsade upp den med lite matolja, så blev den blank och snygg! Märket är Schaub Lorenz, Touring 2000 distans är modellen (gissar jag). 
Skärbrädor jag inte kunde låta bli att köpa. Erikshjälpen båda två, tror jag.
Made in Sweden. Nån som vet nåt om dem? 
FLORA-paketet fick jag av kompisen Birgitta. Någon har haft småprylar i det under en massa år. Det kanske jag också kommer att ha... 
Äggringarna fanns hos farmor och farfar. Det är säkert farfar som har köpt dem, för han gillade fiffiga saker. Jag tror de knappt är använda alls. 
Receptlådan hittade jag på Röda Korset. För 15 kr tror jag! För så många recept! Synd att mitt matintresse inte är större än vad det är...
Svartvinbärssylt har jag gjort i alla fall, med recept ur "Stora boken om hobbyodling". Tjejen på framsidan är väldigt lik en viss Ebba von Sydow. Eller är det bara jag som tycker det? Den gula kastrullen med blommigt lock har jag fått av pappas kusin Annasara, som köpte den på en Supermarche i Bryssel, då hon bodde där, mitt födelseår 1968.
ULLAs paradhandduk passar så bra ihop med färgerna i köket! På hyllan står ett par fina "fontäner" med röd-orange plastkulor på. Först köpte jag den ena på Röda Korset...eller om det var Erikshjälpen...och när kompisen Katarina såg den tänkte hon att den kanske var den hon lämnade där för ett tag sen. Men så var det inte, för den fanns kvar hemma - så jag fick den, och så blev det två! Den fanns i Katarinas föräldrars första lägenhet. Tyvärr finns det ingen märkning på dem. 
Folkvagnen i glas kommer från pappas kusin Annasara, och kalendern från HANSA försäkringar köpte jag för så länge sen att jag inte minns var längre.
Köksluckorna vill både jag och Jocke väldigt gärna måla i en kulör som passar ihop med tapeten! 
ElektroHelius-bryggaren kostade nog inte mer än 40 kr på Erikshjälpen. Knappt använd, och funkar perfekt!
Jag passar på att efterlysa fler såna här muggar från Staffordshire! Har bara två, varav en sprucken, och vill gärna ha ett gäng då det behövs! Gul med päron alltså.



Och här är mäklarens bild på hur köket såg ut innan vi flyttade in.

Nu blir det reklam:

--


Kontakta mig gärna om du hittar sakfel, eller vill komplettera med kul fakta! 
Skriv till: bethhansson@gmail.com 
Har du några bilder på köket hemma hos er på 70-talet? Det vore kul att visa dem här!
Skicka gärna till mig, och berätta lite om bilden också!



4 kommentarer:

  1. Hej..jag har nog några gula muggar med päron på.:) kollar på det senare idag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, va kul! Vill gärna ha fler just såna! :-D
      Tack för att du skrev!
      /Beth

      Radera
  2. Fasigen va grymt ni bor, får man flytta in eller?!
    Raketosten var ju hur grym som helst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Ja, vi kan ju få plats med en säng åt dig i tvättstugan kanske! :-D
      Kul att du skrev!
      /Beth

      Radera