lördag 14 december 2013

Fika och fynd på Erikshjälpen och Röda Korset


Idag gjorde jag och sonen Bosse en trevlig tur med fika och fynd på Erikshjälpen, och sen Röda Korset.

Först hittade jag en sockerströare med brun plast för tio kronor, som jag inte kunde låta bli. Problemet var att jag inte lyckades få upp locket, så jag lämnade den i kassan, och sa att om det går att få upp locket så köper jag den! Det fixade de som tur var, medan vi hittade andra fynd.

Det fanns några "Sierra"-glas från Arcoroc, lika som vi redan har, och jag tyckte det kunde vara bra att köpa några till, nu när det fanns. "Det räcker med fyra", sa Bosse. Så fyra blev det. Sju kronor styck kostade de. 1973 var priset 6.50 kr för fyra, i Josefssons katalog. Se bild lite längre ner!
En brun och grön handduk kom också med i korgen, och en liten julduk med tomtar.
Bosse ville köpa några pepparkaksmått, så vi får se till att baka pepparkakor snart!
Jordgloben bara stod där och väntade på mig, snygg som den var! 125 spänn! Och spegeln har jag gått och tittat på länge nu, utan att köpa, så nu var det dags! Passar perfekt ihop med Bosses soffa. 95 kronor.
Bosse själv hittade ett par indianer i plast, som han köpte för egna pengar.
Vi stoppade grejerna i bilen, och gick in igen för att fika. Saffransbulle och pepparkakor. Gott, och fina tallrikar med hjärtan var det också! Thun, Czechoslovakia, står det under.
Ser du motivet på Bosses tröja förresten? Det är en maskin som en viss professor använder till sina finurliga uppfinningar. I min webbutik kan man köpa tröjor i olika modeller och storlekar, och en del andra grejer också, med bland annat det motivet.
Här är adressen: http://bethsbutik.spreadshirt.se
Här är grejerna vi hittade på Erikshjälpen
Service av Arcorocglas med frostad baksida. Okrossbart.
Flat tallrik. Diameter 19 cm Per 1/2 dussin 18.75
Djup tallrik. Diameter 19 cm. Per 1/2 dussin 18.75
Assiett. Diameter 19,5 cm. Per 1/2 dussin 16.50
Kaffegods. Per 1/2 dussin 24.50
Dricksglas. Förpackning om 4 st 18.75
Snygga jordgloben
Bosses indianer
Roliga tomtar!
Tidningsstället jag såg på Röda Korset redan i somras, tog jag mig äntligen för att köpa. Tur att ingen annan ville ha det! Det såg lite sunkigt ut, men nu är tyget tvättat, så det blir som nytt.

Den här leksaken har Bosse tittat på flera gånger då vi har varit på Röda korset, och jag har sagt att han får betala med egna pengar om han ska ha den. Den var inte prismärkt, så Bosse pratade med en farbror som jobbade där, som sa att han skulle hälsa från honom, att den kostar två kronor. När vi hade problem att hitta Bosses plånbok då vi kommit till kassan, fick han den alldeles gratis! 
Hoodeladi hoodeladi, hoppsan en sån dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar